Autori ruși: literatură și memorialistică
De la ruși vine ploaia, dar vin și multe altele, printre care o literatură intensă, excelentă și o memorialistică cu note absolut distincte de vânt rece! #From Russia, with Love, de la clasicii Anna Karenina și Unchiul Vanea la Lăptarul de miezul nopții, trecând ușor prin Părul Venerei sau cu grijă prin universul distopic al lui Gluhovski.
Campanie cu până la 25% reducere, valabilă în perioada 11-22 februarie, exclusiv pe carturesti.ro, în limita stocului disponibil.
Cazul doctorului Kukotki
Peste jumătate de secol de istorie a Rusiei e panoramată în acest roman vast, bogat în evenimente, în care evoluează doctorul Kukoțki și familia sa. Dincolo de inefabilul dar al povestitului etalat cu strălucire de Ludmila Ulițkaia, importante sunt problemele etice – mai ales raportul dintre știință și religie –, dezbătute firesc, așa cum de altfel apar în toată proza sa.Tânărul chirurg și obstetrician Pavel Alekseevici Kukoțki, descendent dintr-o familie cu mulți medici vestiți, are un dar pe care nici o știință nu-l poate explica: vederea lui pătrunde în corpul pacientului, identificând cu precizie cauza oricărei boli. Darul dispare însă ori de câte ori are relații sexuale. De aceea doctorul evită legăturile amoroase, până când o întâlnește pe Elena Gheorghievna, care, după ce reușește să o smulgă din ghearele morții, îi devine soție. Anii trec, istoria năvălește peste noua familie, și o vorbă aruncată fără voie creează falii adânci între membrii ei, punând în mișcare o spirală tragică, cu accente de realism magic.
Metro 2034
Anul 2034 îi găsește pe supraviețuitorii catastrofei nucleare tot în tunelurile moscovite. La suprafață nu poate încă trăi, iar în subteran coșmarurile au prins viață – creaturi stranii devorează tot ce le iese în cale, un virus incurabil amenință să pună stăpânire pe întregul metrou, iar oamenii încept să piardă lupta cu monștrii din ei. În peisajul apocaliptic câteva suflete naive încă mai cred în miracole.Dar moartea era capricioasă și nu-i plăcea ca oamenii să-i dicteze.„Al doilea volum al trilogiei Metro este urmarea superbă și mult așteptată a bestsellerului cult Metro 2033 care continuă povestea luptei pentru supraviețuire dusă în tunelurile metroului din Moscova după cel de-Al Treilea Război Mondial.“ FantasticFiction.com„Universul Metro rămâne unul dintre cele mai bune scenarii apocaliptice.“ Nerd Like You„Fie că faci pentru prima dată cunoștință cu această serie, fie că ești un fan al primului volum sau vrei să explorezi lumea Metroului în profunzime, Metro 2034 este cartea ideală pentru tine! Îmbinând acțiunea, personajele dure și agere, tensiunea sufocantă și satira întunecată, seria Metro a devenit un bestseller mondial.“ Thecultofme.com„Cititorii pasionați de literatura science-fiction rusească, precum Picnic la marginea drumului de Strugațki, vor aprecia Metro 2034.“ HorrorNovelReviews.com„Viitorul post-apocaliptic propus de Gluhovski este extraordinar de realist, populat cu personaje credibile, cu un dialog excelent și cu o intrigă captivantă.“ TheBritishFantasySociety.org„O călătorie violentă, dar la capătul tunelului se întrezărește o luminiță.“ Gollancz.uk„Mult așteptata continuare a romanului-cult cu un succes internațional vândut în milioane de exemplare.“ Hachette.au
Ariciul in ceata
Ariciul, acest simpatic filozof din familia Erinaceidelor, s-a nascut acum 45 de ani in Rusia ca personaj de desene animate. Filmul de animatie Ariciul in ceata a castigat, in 1976, locul intai la doua festivaluri importante de filme pentru copii, iar in 2003, 140 de creatori de filme de animatie reuniti in Tokyo l-au votat drept cel mai bun film de animatie al tuturor timpurilor. Ariciul a devenit apoi si personaj de carte. Tradusa in mai multe limbi, povestea lui a ajuns in scurt timp bestseller international.Cu firea lui contemplativa de filozof, Ariciul are tabietul lui: in fiecare seara porneste spre casa Ursuletului ca sa priveasca impreuna stelele, in timp ce beau ceai si savureaza dulceata de zmeura. Numai ca asta-seara se intampla ceva iesit din comun. In drum spre Ursulet, din ceata groasa care invaluie totul in jur se iveste silueta unui cal alb.”Atunci cand Calul o sa se culce, se va ineca in ceata?” se gandeste Ariciul, iar intrebarea il lanseaza intr-o aventura in care apar o Bufnita, o Fantana, un Melc, o Ftunza, Fluturi de noapte, un Licurici, un Caine si Cineva. Din fericire, totul se termina cu bine, dar Ariciul inca se gandeste la Cal: „Ce-o facel el acolo, in ceata?”
Zilele lui Savelie
Roman distins cu premiul Iasnaia Poliana 2019 – Alegerea cititorilorPrefațat cu entuziasm de Evgheni Vodolazkin și încununat în Rusia cu două mari premii, Zilele lui Savelie este un roman al pierderii și despărțirii, dar și al iubirii și frumuseții etern supraviețuitoare. El convinge prin limbajul rafinat și fluid, prin flexibilitatea și lejeritatea cu care autorul își manevrează structura narativă și prin complexitatea sa tematică și de gen: e în același timp pseudobiografie scrisă cu un zâmbet în colțul gurii, frescă a Moscovei de azi și de ieri și, nu în ultimul rând, metaforă a vieții omenești.Secțiunea allegro din concertul L’amoroso de Antonio Vivaldi, o cutie de banane Chiquita, parfumul de aglică – iată primele amintiri ale lui Savelie din copilăria petrecută în grădina imobilului delabrat al Morozovilor, în vechiul cartier negustoresc Taganka. Savva, cum îl alintă mama și surorile sale, e un motan moscovit căruia nu-i scapă nici o șansă din cele pe care un destin fast i le scoate în cale. Din ziua în care Vitea decide să-l ia la el acasă, existența lui Savelie se schimbă, iar aventurile se înșiră una după alta: conviețuiește cu un papagal nebun și narcisist într-un apartament de bloc, devine angajat oficial al Galeriei Tretiakov, ia parte la o comună pisicească în curtea catedralei din Elohovo… Apoi, în viața lui intră Greta, „moale ca mușchiul, neagră ca noaptea“, iar iubita sa Moscovă devine astfel cel mai bun loc din lume. Savelie învață să dea un nume fiecărei senzații și fiecărui sentiment care-i încearcă sufletul felin: nostalgie, dragoste, prietenie, recunoștință, pierdere, acceptare, regret.
O zi din viata lui Ivan Denisovici
„Pentru forţa morală cu care a continuat marea tradiţie a literaturii ruse.“— Motivaţia juriului Premiului NobelÎn noiembrie 1962 revista Novîi Mir publică un text literar care avea să schimbe pentru totdeauna chipul Uniunii Sovietice: O zi din viaţa lui Ivan Denisovici. Autorul lui – un profesor de matematică trecut prin experienţa gulagului, Aleksandr Soljeniţîn. Cel care avea să devină vocea milioanelor de oameni prizonieri în propria ţară şi cronicarul calvarului pe care aceştia l-au avut de îndurat. În O zi din viaţa lui Ivan Denisovici, această voce se face auzită pentru prima oară.„Regimul din Rusia nu a putut supravieţui decât instaurând teroarea. Trebuie să înţelegem că vindecarea unui popor nu se poate înfăptui decât dacă fiecare îşi va asuma vina pe care o are.“ — ALEKSANDR SOLJENIȚÎN, interviu publicat în Der Spiegel, în iulie 2007Ziua începe la 5 dimineaţa. Geamurile sunt căptuşite cu gheaţă de două degete grosime şi baraca e albită, pe dinăuntru, de promoroacă. Ivan Denisovici se trezeşte în sunetele unui ciocan lovit de o bucată de fier. Între deşteptare şi stingere, viaţa e o continuă aventură: o serie de probe, de „munci“ pentru care ai nevoie de rezistenţă, de curaj şi de noroc. Dacă scapi de carceră, dacă nu te îmbolnăveşti, dacă reuşeşti să-ţi ascunzi câte o bucată de pâine sau câte o unealtă, dacă nu devii turnător şi nici „şacal“, ai trecut încercările. Ivan Denisovici trebuie să le treacă de 3 653 de ori…Veţi citi cartea în câteva ore. Veţi trăi în ea. Veţi fi prizonieri o zi întreagă într-un lagăr din Siberia. Veţi supravieţui: va fi o zi senină, aproape fericită.
Last Witnesses
Selected as a Book of the Year 2019 by The Times and Telegraph’Astonishing. . . Like the great Russian novels, these testimonials ring with emotional truth’ – Caroline Moorehead, GuardianExtraordinary stories about what it was like to be a Soviet child during the upheaval and horror of the Second World War, from Nobel Laureate Svetlana AlexievichWhat did it mean to grow up in the Soviet Union during the Second World War? In the late 1970s, Svetlana Alexievich started interviewing people who had experienced war as children, the generation that survived and had to live with the trauma that would forever change the course of the Russian nation. With remarkable care and empathy, Alexievich gives voice to those whose stories are lost in the official narratives, uncovering a powerful, hidden history of one of the most important events of the twentieth century.Published to great acclaim in the USSR in 1985 and now available in English for the first time, this masterpiece offers a kaleidoscopic portrait of the human consequences of the war – and an extraordinary chronicle of the Russian soul.
One Billion Years to the End of the World
This mordantly funny and provocative tale from Soviet Russia’s leading science fiction writers is the story of astrophysicist Dmitri Malianov. As he reaches a major breakthrough, he finds himself plagued by interruptions, from a mysterious crate of vodka to a glamorous woman on his doorstep. Is the Universe trying to tell him something?’On putting down one of their books, you feel a cold breeze still lifting the hairs on the back of your neck’ The New York Times
Copiii de pe Volga
La trei ani după debutul ei fulminant, cu bestsellerul Zuleiha deschide ochii, Guzel Iahina publică în 2018 un nou roman cutremurător, care se bucură deja de faimă internațională. Iată cum îl descrie autoarea: „Am vrut să vorbesc despre lumea coloniilor germane de pe Volga — vibrantă, aparte, vie — o lume creată cândva de oameni veniți din altă țară și pierdută astăzi în negura timpului. Dar este și o poveste despre cum poate o mare dragoste să nască spaime în sufletul nostru și totodată să ne ajute să le depășim.“Iakob Ivanovici Bach, profesor în satul german Gnadental de pe Volga, duce o viață simplă, anonimă. Într-o zi, este chemat pe celălalt mal al fluviului ce „împarte lumea în două“ să-i dea lecții unei tinere fragile și timide, Klara, fiica unui straniu personaj Udo Grimm. Nu e deloc surprinzător că între cei doi se înfiripă o poveste de iubire. Este însă singurul fapt previzibil din acest roman amețitor, căci în clipa următoare istoria dă năvală, răsturnând reguli și destine, realitatea capătă accente supranaturale, adevărul nu mai este același și totul se topește într-o grandioasă epopee din ritmul căreia nu te mai poți desprinde.
Metro 2035
La douăzeci de ani după ce al Treilea Război Mondial a șters omenirea de pe fața pământului, lumea e un cimitir uriaș din care se hrănește rugina. Încercând să se ferească de radiațiile bombelor atomice, supraviețuitorii ai rasei umane se târăsc prin tunelurile metroului din Moscova. Artiom însă refuză să creadă că lumea e cu adevărat pustie. Și dacă, totuși, nu sunt singuri?Cum altcumva poate fi guvernat omul nostru?Trebuie să i se distragă atenția tot timpul.Dirijat, ca să zic așa. Are nevoie să i se impună o idee oarecare.Are nevoie de dușmani inventați pentru el, în permanență! „Metroul moscovit a fost dintotdeauna un loc legendar, care l‑a inspirat pe Dmitri Gluhovski să creeze o epopee fantastică!“ Serghei Lukianenko„Un spațiu închis al autoclaustrării, care trăiește cu frica unui război total și închide ermetic toate ușile, izolându‑se de Occident.“ Serghei Medvedev, jurnalist Forbes„Gluhovski are multe de spus despre natura umană și cu toate că trilogia lui este mai degrabă sumbră și nihilistă, există un sâmbure de umanitate ce strălucește până la sfârșit, chiar dacă stins.“ www.emagill.com„Gluhovski face din metroul rusesc o lume extrem de spectaculoasă!“ Moscow Times„Dmitri Gluhovski transformă metroul moscovit în ultimul refugiu al umanității. Trilogia lui a atins la coarda sensibilă tânăra generație și din afara spațiului rus.“ Deutsche Presse‑Agentur„Un final excelent. Mi‑ar plăcea să citesc și Metro 2036 (dacă Dmitri va decide vreodată s‑o scrie).“ alexandrabemm.com„Ultima carte din trilogie nu dezamăgește. Artiom continuă să caute, deși mulți îi stau împotrivă, un drum către suprafață și un loc în care să trăiască din nou la lumină.“ the‑pink‑moose.com„Un tărâm fantasmagoric minunat și original. Un roman excelent!“ Spiegel
Razboi si pace (2 volume)
Volumul 1La începutul secolului al XIX-lea, Rusia este amenințată de invazia lui Napoleon și viața multor oameni este pe cale de a se schimba pentru totdeauna. Printre aceștia, Pierre Bezuhov, fiul nelegitim al unui aristocrat, Andrei Bolkonski, care urmează cu ambiție tradiția unei cariere militare, și Natașa Rostova, fiica milostivă a unui nobil.Povestea se deplasează dinspre viaţa de familie către cartierul general al lui Napoleon și de la curtea ţarului Alexandru I al Rusiei pe câmpurile de luptă de la Austerlitz şi Borodino. Dincolo de legăturile dragostei și ale familiei și de tot ceea ce le poate distruge, efectele războiului asupra fiecărui strat social sunt examinate în profunzime în această capodoperă de istorie socială intimă și grandioasă.Mă pasionează istoria lui Napoleon și Alexandru. Ideea de a scrie o istorie psihologică – romanul lui Napoleon și Alexandru –, conștiința posibilității de a face un lucru mare, m-a cuprins acum ca un nor de bucurie. Toată mârșăvia, toată vorbăria, toată nebunia, toate contradicțiile din sufletul oamenilor care i-au înconjurat și din ei înșiși. Lev Tolstoi, JurnalVolumul 2Război și pace se concentrează, în linii mari, asupra invaziei lui Napoleon în Rusia din 1812 și urmărește evoluția a trei dintre cele mai cunoscute personaje literare: Pierre Bezuhov, fiul nelegitim al unui conte, care luptă pentru moștenire și aspiră la împlinirea spirituală, prințul Andrei Bolkonski, care își lasă familia și pleacă să lupte contra lui Napoleon, și Natașa Rostova, frumoasa fiică a unui nobil, care îi tulbură pe cei doi bărbați.Pe parcursul invaziei lui Napoleon, Tolstoi urmărește personaje din diverse categorii sociale – țărani și nobili, civili și soldați – și lupta lor cu problemele specifice epocii, istoriei și culturii lor. Pe măsură ce romanul avansează, personajele își depășesc condiția, devenind unele dintre cele mai emoționante și umane figuri din literatura universală.Lumea n-a mai cunoscut, probabil, un alt artist a cărui esență etern epică, homerică, să fie atât de puternică. În creațiile lui sălășluiesc forța elementară a eposului, ritmul și uniformitatea lui solemnă, prospețimea lui aspră, pregnantă, savoarea, sănătatea lui de nezdruncinat, realismul indestructibil. Thomas Mann